بعد از جذب سرمايه اوليه چه كارهايي بايد انجام شود

۲۱۲ بازديد

پيدا كردن سرمايه‌گذار يكي از دغدغه‌هاي هر كارآفريني است و كار اصلي هر استارتاپ بعد از آن آغاز مي‌شود. جذب سرمايه يعني ايده استارتاپ پذيرفته شده است و حال بايد خود را به همه ثابت كند.

 

جذب سرمايه يكي از اصلي‌ترين اهداف هر استارتاپي است و كارآفرينان از هر فرصتي براي صحبت با سرمايه‌گذاران استفاده مي‌كنند؛ به‌طوري كه شركت كردن در مسابقات استارتاپي و صحبت كردن در رويدادهاي مرتبط به يكي از فعاليت‌هاي ثابت آن‌ها تبديل مي‌شود. تلاش براي جذب سرمايه يك كار تمام‌وقت محسوب مي‌شود و شايد حتي يك سال طول بكشد تا قراردادي بين آن‌ها امضا شود. اما اين تازه آغاز ماجرا است و كار اصلي كارمندان بعد از جذب سرمايه شروع خواهد شد. تعريف چشم‌اندازها و صحبت در مورد درآمد احتمالي يك طرف قضيه است كه پيش از جذب سرمايه اتفاق مي‌افتد. طرف ديگر آن عمل كردن به حرف‌ها و كسب درآمد واقعي است. در اين مرحله معمولا فشار زيادي از طرف سرمايه‌گذار به استارتاپ وارد مي‌شود و به‌طور كلي ميزان استرس كار بالا است.

استارتاپ‌هايي كه هنوز در مرحله‌ي جذب سرمايه هستند و بايد ايده‌شان را به ديگران ثابت كنند، فكر مي‌كنند در سخت‌ترين مرحله‌ي كار خود قرار دارند. اما همان‌طور كه گفتيم اين تازه آغاز ماجرا است و كار اصلي بعد از پيدا كردن سرمايه‌گذار آغاز مي‌شود. بنابراين داشتن پيش‌زمينه در مورد چگونگي روند كار مي‌تواند تا حدود زيادي از ميزان فشار و استرس بعد از جذب سرمايه بكاهد. در ادامه‌ي اين مقاله‌ي زوميت به بررسي مواردي مي‌پردازيم كه كمك مي‌كنند با آمادگي بيشتري وارد مرحله‌ي بعد از جذب سرمايه شويد.

۱- به‌طور مرتب با سرمايه‌گذار در ارتباط باشيد

يكي از تصورات اشتباهي كه هنگام جذب سرمايه وجود دارد، اين است كه كارآفرين فكر مي‌كند فرد سرمايه‌گذار روي ايده‌ي او سرمايه‌گذاري كرده است چون مي‌داند چه كاري انجام مي‌دهد. همچنين فكر مي‌كند تنها زماني بايد با سرمايه‌گذاران صحبت كند كه بخواهد سود حاصله را به دستشان برساند. درصورتي‌كه اين طرز تفكر به هيچ عنوان صحيح نيست. شخصي كه بخواهد روي استارتاپ سرمايه‌گذاري كند سه موضوع را در نظر مي‌گيرد:

۱- بنيان‌گذار شركت، فرد علاقه‌مند و بااستعدادي است كه مي‌تواند در شرايط سخت به كار خود ادامه دهد.

۲- بنيان‌گذار مي‌داند چگونه بايد كسب‌وكار را به سمت افزايش درآمد سوق دهد. اينكه جريان نقدي مثبت داشته باشد و بداند چه موقع بايد خارج شود.

۳- سرمايه‌گذار بعد از پرداخت سرمايه در جريان تمام امور قرار بگيرد.

بنابراين بهترين كار اين است كه به‌طور دائم با سرمايه‌گذاران در ارتباط باشيد و آن‌ها را در جريان تمام امور قرار دهيد. فراموش نكنيد كه صداقت در اين مرحله از اهميت بالايي برخوردار است؛ پس هيچ موضوعي را پنهان نكنيد. به‌عنوان مثال هر ماه براي آن‌ها ايميل بزنيد و گزارشي از فعاليت‌هاي خود ارائه دهيد. سرمايه‌گذار يك شركت حق دارد كه در جريان تمامي امور قرار بگيرد؛ بنابراين اگر شكستي تجربه كرده‌ايد، ابتدا آن‌ها را در جريان قرار دهيد. پنهان كردن موضوعاتي كه به آن‌ها ربط دارد، بزرگ‌ترين اشتباهي است كه مي‌تواند تمام روابط را نابود كند. يك سرمايه‌گذار هيچ موقع دلش نمي‌خواهد غافلگير شود. همان‌طور كه مي‌دانيد، اين روزها اخبار با سرعت زيادي منتشر مي‌شوند؛ بنابراين بهترين كار اين است كه پيش از هر شخص ديگري آن‌ها را در جريان اتفاقات قرار دهيد.

۲- جلسه با سرمايه‌گذاران را فراموش نكنيد

پيش از هر كار ديگري بهتر است براي ملاقات با سرمايه‌گذاران برنامه‌ريزي كنيد. كافي است يك تقويم ملاقات داشته باشيد و جلساتي را به‌صورت ماهانه تعيين كنيد. در اين جلسات تمام اعضاي تيم سرمايه‌گذاري را دعوت كنيد و تمام موضوعات مهم را با آن‌ها در ميان بگذاريد. به سرمايه‌گذاران نشان دهيد كه مي‌دانيد چگونه بايد با آن‌ها كار كنيد. اينكه براي وقتشان ارزش قائل هستيد و به آن‌ها توجه مي‌كنيد.

۳- از آن‌ها كمك بخواهيد و به آن‌ها كمك كنيد

سرمايه‌گذاران دوست دارند با كساني كه روي آن‌ها سرمايه‌گذاري كرده‌اند تعامل بيشتري داشته باشند. به‌عنوان مثال اگر دنبال متخصص فروش هستيد و مي‌خواهيد كمي هزينه‌ها را كاهش دهيد، از سرمايه‌گذار خود بخواهيد شخصي را به شما معرفي كنيد. اين افراد شبكه‌ي وسيعي دارند و مطمئنا مي‌توانند در چنين شرايطي مفيد باشند. همچنين اگر محل كار آن‌ها بزرگ‌تر و بهتر است، مي‌توانيد از آن‌ها بخواهيد كه جلسات مهم كاري را آنجا برگزار كنيد. تعامل داشتن با سرمايه‌گذاران به بهبود روابط كمك مي‌كند. اين افراد توانايي‌هاي شما را باور دارند و از هيچ كمكي براي موفقيت شركت دريغ نخواهند كرد.

۴- بدانيد چه موقع بايد پاسخ منفي بدهيد

يكي ديگر از چالش‌هاي بزرگ هر كارآفريني اين است كه در عين تعامل داشتن با سرمايه‌گذاران و توجه به نصيحت‌ها و راهنمايي‌هايشان، در پاسخ به يك سري از پيشنهادها «نه» بگويد. اين افراد بخشي از سرمايه‌ي خود را در اختيار شما قرار داده‌اند؛ بنابراين احساس مي‌كنند بايد در مورد هر چيزي نظر بدهند. اين پيشنهادها ممكن است گاهي اوقات خوب و كارآمد باشند؛ اما هميشه اينطور نيست. در چنين شرايطي بهترين كار اين است كه توضيحات خود را با مدرك به آن‌ها نشان دهيد و به آن‌ها بگوييد كه از عهده‌ي انجام كارها برخواهيد آمد. تسليم شدن و گوش دادن به صحبت‌هاي ديگران خوب است؛ اما فراموش نكنيد كه به چه دليل براي جذب سرمايه اقدام كرده‌ايد. شما به ايده و مسيري كه انتخاب كرده‌ايد ايمان داشته‌ايد؛ پس بهتر است بعد از جذب سرمايه نيز نظر خود را تغيير ندهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.