افزايش ۹۳ درصدي واردات رسمي موبايل پس از اجراي رجيستري

۲۰۵ بازديد

بر اساس گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، پس از اجراي طرح رجيستري، واردات رسمي گوشي ۹۳ درصد رشد داشته و ورود رسمي آيفون ۶۰۰ درصد افزايش يافت.

 

طرح رجيستري به عنوان مهمترين طرح مبارزه با گوشي‌هاي قاچاق از مهرماه امسال در حال اجرا است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد با اجراي اين طرح واردات رسمي تلفن همراه افزايش چشمگيري داشته و بر اساس آمار گمرك واردات رسمي گوشي تلفن همراه به كشور در ۱۱ ماهه امسال ۹۳ درصد رشد داشته است. همچنين بررسي‌ها نشان مي‌دهد درآمدهاي گمرك از محل واردات قانوني گوشي تلفن همراه در ۹ ماهه امسال ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

هرچند در ابتداي اجراي اين طرح، سودجويان و مخالفان، تلاش كردند تا افزايش قيمت گوشي را دليل اجراي اين طرح عنوان كنند و مانع از اجراي موفقيت‌آميز اين پروژه شوند، اما با گام‌هاي محكم و موثر وزارت ارتباطات و همچنين ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و ساير دستگاه‌هاي مرتبط، اين طرح به خوبي در حال اجرا است.

بر اساس آخرين گزارش‌ها گوشي‌هاي شركت اپل، گوگل، بلك‌بري، موتورولا، ال‌جي، نوكيا، سوني، تكنو، هواوي و دو مدل جديد گوشي سامسونگ مشمول اين طرح شده‌اند و مابقي اين مدل گوشي به گفته‌ي وزير ارتباطات از ۱۵ فروردين اجرا مي‌شود.

گزارش گمرك نشان مي‌دهد در اين مدت بيش از ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار دستگاه انواع گوشي تلفن همراه از طريق گمركات وارد كشور شده است.

در ۱۱ ماهه سال ۹۶ تعداد ۲ ميليون و ۶۴۸ هزار دستگاه گوشي تلفن همراه به ارزش ۴۱۹ ميليون و ۶۵۱ هزار دلار به كشور وارد شد. اين در حالي است كه در ۱۱ ماهه‌ي سال گذشته يك ميليون و ۴۴۰ هزار دستگاه گوشي تلفن همراه به ارزش ۲۱۷ ميليون و ۳۴ هزار دلار به‌طور رسمي از مبادي گمرك وارد كشور شده بود.

بر اساس پايگاه اطلاع رساني دولت، تنها در نشان تجاري آيفون ساخت شركت اپل، واردات قانوني به ميزان ۶۰۰درصد رسيده است. براساس آمارها رشد درآمد‌هاي گمرك از محل واردات قانوني گوشي تلفن همراه در ۹ ماهه امسال ۱۵۰درصد بوده است. گزارش‌ها حاكي است كه قاچاق بيش از ۳۰۰۰ ميليارد تومان به منابع كشور آسيب مي‌رساند اما درآمدي كه از اين مجرا نصيب دولت مي‌شود، در طول سال شايد به اندازه بودجه كامل يك وزارتخانه باشد كه دولت با آن مي‌تواند براي امور مختلف خود برنامه‌ريزي كند.

رييس انجمن واردكنندگان گوشي‌هاي تلفن همراه درباره مزاياي اجراي طرح رجيستري گوشي‌هاي تلفن همراه، گفت:

«منفعت اعمال رجيستري در وهله اول نصيب مصرف‌كنندگان مي‌شود؛ چراكه بعد از اجراي اين طرح خدمات پس از فروش گوشي‌هاي موبايل تقويت خواهد شد و همچنين برخي از كالاهايي كه به صورت قاچاق وارد مي‌شوند، به دلايل مختلف روي سلامت مردم هم اثر منفي مي‌گذارد، چرا كه كالاهاي قاچاق بعضا تست‌هاي لازم را نگذرانده‌اند.»

حبيب اله حقيقي، رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز با اشاره به اجراي موفقيت آميز اين طرح و با بيان اينكه طرح رجيستري بايد دقيق، بدون ايجاد مشكل و هزينه براي مردم اجرايي شود، گفت:

در مورد اين طرح گام‌هاي محكم و موثري برداشته شده و مشكل عمده اي در ميان نيست.

حسين فلاح جوشقاني، رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هم با اشاره به اينكه ۱۲۰ ميليون سيم كارت در كشور وجود دارد كه ۸۰ ميليون آن فعال است، گفت:

در حال ايجاد بانك اطلاعاتي كاملي از IMEI هاي موجود (شناسه گوشي‌ها) هستيم.

وي با بيان نيازمندي‌ها و انتظارات اين طرح، تصريح كرد:

اين طرح به نحوي اجرا خواهد شد تا كمترين تأثير بر كاربران شبكه و اپراتورهاي تلفن همراه داشته باشد و از هرگونه پيچيدگي پرهيز شود.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.