درآمد ۶۵ ميليارد توماني توسعه دهندگان كافه بازار در سال ۱۳۹۵

۱۳۰ بازديد

كافه بازار با انتشار گزارشي به ارائه‌ي آمار در رابطه با اشتغال در صنعت برنامه‌هاي موبايل پرداخته است كه حكايت از كسب درآمد ۶۵ ميليارد توماني توسط ۱۹ هزار تيم توسعه‌دهنده دارد.

 

 

كافه بازار اولين فروشگاه اپليكيشن‌هاي ايراني براي اندرويد است كه از سال ۱۳۸۹ كار خود را آغاز كرد. اين فروشگاه اينترنتي به عرضه‌ي انواع اپليكيشن‌ها و بازي‌هاي اندرويد مي‌پردازد كه شامل انواع اپليكيشن‌هاي بين‌المللي محبوب در كنار محصولاتي است كه توسط تيم‌هاي ايراني توسعه مي‌يابد. اطلاعات ارائه‌شده توسط كافه‌بازار نشان از اين دارد كه اين شركت در گزارش خود از نمونه‌گيري آماري از تيم‌هاي توسعه دهنده‌ي ايراني و تركيب نتايج آن با اطلاعات و برنامه‌هاي منتشرشده در كافه بازار براي تهيه‌ي گزارش مورد نظر استفاده كرده است. كافه بازار سعي كرده در گزارش خود آمار را به تفكيك استان، جنسيت، وضعيت حقيقي يا حقوقي بودن توسعه دهندگان و ساير شاخص‌ها ارائه كند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط كافه‌بازار، در حال حاضر بيش از ۱۹ هزار تيم توسعه‌دهنده‌ي ايراني در كافه بازار فعاليت مي‌كنند كه قريب به ۷ هزار مورد از مجموع اين ۱۹ هزار تيم جزو توسعه‌دهندگان فعال هستند. توسعه‌دهندگان فعال به افراد و تيم‌هايي اطلاق مي‌شود كه حداقل يك اپليكيشن در كافه بازار داشته باشند كه بيش از دو هزار بار دانلود شده يا درآمد يك ميليون توماني عايد آن‌ها كرده باشد. ۱۴۰۰ مورد از مجموع ۱۹ هزار تيم مورد اشاره، شركت‌هاي حقوقي هستند. نكته جالب در مورد توسعه‌دهندگان با ماهيت حقوقي اين است كه ۲۵ برابر بيش از توسعه‌دهندگان حقيقي درآمد كسب مي‌كنند.

كافه بازار در گزارش خود تخمين زده است كه در كشور بيش از ۲۰َ,۷۰۰ نفر به‌صورت مستقيم و بيش از ۳۱ هزار نفر با احتساب شغل‌هاي القايي در حوزه‌ي توليد اپليكيشن فعاليت مي‌كنند. البته بايد در اين بين به شغل‌هاي غير‌ مستقيم نيز اشاره كرد كه از جمله‌ي آن‌ها مي‌توان به بخش‌هايي نظير حمل و نقل، غذا و خوراكي، خدمات منزل و خودرو، خدمات پزشكي و فروشگاه‌هاي اينترنتي اشاره كرد. شغل‌هاي غير مستقيم به مواردي نظير تاكسي‌هاي آنلاين يا رستوران‌هاي درگير در سرويس‌هاي آنلاين اطلاق مي‌شود و شغل‌هاي القايي به مواردي گفته مي‌شود كه به‌موجب تجمع شركت‌هاي جديد نظير توسعه‌دهندگان اپليكيشن، باعث ايجاد شغل براي رفع نياز اين شركت‌ها شده‌اند.

۶۳ درصد شاغلان در اين حوزه داراي مدارك دانشگاهي هستند و ۲۳ درصد از مجموع افراد فعال در اين حوزه را بانوان تشكيل مي‌دهند. نكته‌ي جالب در مورد اپلكيشن‌هاي موفق كه داراي تعداد نصب و درآمد بالا هستند اين است كه اين اپليكيشن‌ها توسط تيم‌هايي توسعه يافته‌اند كه از تعداد بيشتري افراد تحصيل‌كرده بهره مي‌برند. يكي از موارد جالب در نگاه به آمار استان‌ها، اشتغال بالاي زنان در استان‌هايي نظير همدان و گيلان است؛ به‌طوري‌كه نزديك به نيمي از توسعه‌دهندگان اپليكيشن‌ در اين دو استان را بانوان تشكيل مي‌دهند.

يكي ديگر از نكات جالب توجه در مورد بازار اپليكيشن ايران كه الگويي مشابه با بازار جهاني دارد، نسبت كسب درآمد اپليكيشن‌هاي حوزه‌ي بازي در مقايسه با ساير اپليكيشن‌ها است. توسعه‌دهندگان بازي در ايران تنها ۴ درصد از مجموع توسعه‌دهندگان ايراني را تشكيل مي‌دهند؛ اما نزديك به ۳۰ درصد از درآمد حوزه اپليكيشن را به خود اختصاص داده‌اند.

 نزديك به ۶۷ درصد از شاغلان اين حوزه خارج از استان تهران فعاليت مي‌كنند؛ اما تنها نيمي از درآمد حوزه اپليكيشن عايد توسعه‌دهندگان غير تهراني مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.