سامسونگ و كوالكام براي ساخت تراشه‌ي 5G هفت نانومتري همكاري مي‌كنند

۱۲۵ بازديد

كوالكام و سامسونگ براي استفاده از فناوري ساخت هفت نانومتري سامسونگ در تراشه‌ي بعدي كوالكام همكاري مي‌كنند.

 
سامسونگ و كوالكام روز چهارشنبه اعلام كردند كه به‌منظور استمرار بخشيدن و گسترش همكاري‌هاي خود در عرصه‌ي نيمه‌هادي‌ها كه سابقه‌ي ده‌ساله دارد، توافق جديدي امضا كرده‌اند كه طي آن دو طرف در زمينه‌ي گسترش تراشه‌هايي با پشتيباني از 5G و فناوري ساخت هفت نانومتري همكاري خواهند كرد. سيليكوني كه آن‌ها قصد توليد آن را دارند با استفاده از ليتوگرافي شديد ماوراي بنفش ساخته خواهد شد. اين فناوري كه چند سالي است سامسونگ روي آن كار مي‌كند، مي‌تواند باعث پيشي گرفتن اين شركت از TSMC در زمينه‌ي توليد تراشه با فناوري ساخت ۷ نانومتري شود.

بنابراين، اولين تراشه‌هاي 5G اسنپدراگون توسط كارخانه‌ي سامسونگ و با فناوري 5G و فرآيند فوق كم‌مصرف EUV توليد خواهند شد. هرچند هنوز بازه‌ي زماني براي انجام اين پروژه اعلام نشده است؛ اين احتمال وجود دارد كه ماژول‌ها تا اواخر سال ۲۰۱۸ به توليد انبوه برسند؛ زيرا كوالكام پيش‌تر وعده داده بود كه پلتفرم‌هاي خود با پشتيباني از نسل پنجم شبكه‌هاي ارتباطي را براي گوشي‌هايي كه در اوايل سال ۲۰۱۹ معرفي مي‌شوند آماده مي‌كند. علاوه بر قابليت 5G، قرار است اين تراشه‌ها بهبودهاي بي‌نظيري در عملكرد و مصرف انرژي ارائه دهند. اين امر به لطف فناوري هفت نانومتري LPP EUV سامسونگ محقق مي‌شود كه به سامسونگ امكان استفاده از ترانزيستورهاي بيشتر مي‌دهد. با اين حساب، پردازنده‌ي اسنپدراگون جديد با پشتيباني از 5G از لحاظ فيزيكي، كوچك‌تر از نسل‌هاي قبل خود خواهد بود. اين در حالي است كه تقريبا در تمام ويژگي‌ها بهبودهايي دارد و عملكرد بهتري به نمايش خواهد گذاشت.

در مقايسه با فرايند فين‌فت ۱۰ نانومتري كه در توليد اسنپدراگون ۸۳۵، ۸۴۵، اكسينوس ۸۸۹۵ و ۹۸۱۰ (تراشه‌هاي گلكسي اس ۹) به كار رفته، فرآيند ساخت هفت نانومتري LPP EUV بسيار ساده‌تر است و مراحل توليد كمتري را شامل مي‌شود. از اين رو، ضريب خطا در توليد آن به مراتب كمتر است و هزينه‌ي كمتري نيز در بر دارد. در مقام مقايسه با فناوري ۱۰ نانومتري فين‌فت، فناوري جديد، ۳۵ تا ۴۰ درصد بهبود در مصرف باتري و ده درصد بهبود عملكرد به همراه خواهد آورد. از آن‌جايي كه چندي پيش گزارش‌ها از همكاري اسنپدراگون و TSMC براي توليد تراشه‌ي پرچم‌دار بعدي اين شركت خبر دادند، بايد منتظر ماند و ديد آيا فناوري مورد بحث در توليد اسنپدراگون ۸۵۵ به كار خواهد رفت يا خير.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.